Výsledky

2023

Názov: Vznik neutrálnej oblasti v orbitálnej rovine symbiotických dvojhviezd pri ich výbuchoch
Autori: A. Skopal
Obrázok s popisom: Pre viac informácií, kliknite prosím na obrázok
Náhľad
Popis: Akrécia hmoty na bieleho trpaslíka (BT) v binárnom systéme môže viesť k explóziám. Počas výbuchov BT v symbiotickej dvojhviezde sa systém zjasní o niekoľko magnitúd, produkuje nízko- a vysoko-rýchlostný odtok hmoty a v niektorých prípadoch vyvrhuje bipolárne prúdy. V tejto štúdii sme odhalili nový pozoruhodný fenomén týchto výbuchov - vznik neutrálnej oblasti v orbitálnej rovine počas vzplanutia. Jej prítomnosť sme dokázali určením značného množstva neutrálneho vodíka v smere k BT a okolo celej dvojhviezdy pre všetky vhodné objekty. Príčinou vzniku neutrálnej zóny v rovine obežnej dráhy je vytvorenie sa hustej diskovitej štruktúry okolo BT, ktorá následne blokuje ionizujúce žiarenie z centrálneho horiaceho BT v orbitálnej rovine, čo spôsobí, že ionizovaný hviezdny vietor od obra pred vzplanutím sa počas vzplanutia stane neutrálnym. Naše zistenie predstavuje výzvu pre teoretické modelovanie morfológie hviezdného vetra v rozsiahlych dvojvhiezdach obsahujúcich vyvinutého obra, s upresnením vývojovej cesty týchto sústav.
Referencia: The Astronomical Journal, 165:258 (19pp), 2023 June