Výsledky

2023

Názov: Spresnené parametre planetárnej sústavy HD 22946 a skutočná obežná doba planéty d
Autori: Z. Garai, H. P. Osborn, D. Gandolfi, A. Brandeker, S. G. Sousa, M. Lendl, A. Bekkelien, C. Broeg, A. Collier Cameron, J. A. Egger, M. J. Hooton, Y. Alibert, L. Delrez, L. Fossati, S. Salmon, T. G. Wilson, A. Bonfanti, A. Tuson, S. Ulmer-Moll, L. M. Serrano, L. Borsato, R. Alonso, G. Anglada, J. Asquier, D. Barrado y Navascues, S. C. C. Barros, T. Bárczy, W. Baumjohann, M. Beck, T. Beck, W. Benz, N. Billot, F. Biondi, X. Bonfils, M. Buder, J. Cabrera, V. Cessa, S. Charnoz, Sz. Csizmadia, P. E. Cubillos, M. B. Davies, M. Deleuil, O. D. S. Demangeon, B.-O. Demory, D. Ehrenreich, A. Erikson, V. Van Eylen, A. Fortier, M. Fridlund, M. Gillon, V. Van Grootel, M. Güdel, M. N. Günther, S. Hoyer, K. G. Isaak, L. L. Kiss, M. H. Kristiansen, J. Laskar, A. Lecavelier des Etangs, C. Lovis, A. Luntzer, D. Magrin, P. F. L. Maxted, C. Mordasini, V. Nascimbeni, G. Olofsson, R. Ottensamer, I. Pagano, E. Pallé, G. Peter, G. Piotto, D. Pollacco, D. Queloz, R. Ragazzoni, N. Rando, H. Rauer, I. Ribas, N. C. Santos, G. Scandariato, D. Ségransan, A. E. Simon, A. M. S. Smith, M. Steller, Gy. M. Szabó, N. Thomas, S. Udry, J. Venturini, N. Walton
Obrázok s popisom: Pre viac informácií, kliknite prosím na obrázok
Náhľad
Popis: Na základe pozorovaní vesmírneho ďalekohľadu CHEOPS sa nám podarilo potvrdiť exoplanétu v sústave HD 22946. Ide o sústavu, kde sú tri tranzitujúce planéty: b, c a d. Objavené boli len nedávno pomocou vesmírneho ďalekohľadu TESS. Vonkajšia planéta d nemala zistenú skutočnú obežnú dobu, preto nebola potvrdená. My sme zistili jej skutočnú obežnú dobu a spresnili sme rozmery všetkých planét v sústave. Planéta HD 22946 d je veľmi zaujímavá planéta. Je to teplý mini-Neptún. Poznáme iba málo takýchto exoplanét. Tieto exoplanéty s veľkosťou medzi Zemou a Neptúnom obiehajú okolo svojich hviezd bližšie než planéta Merkúr okolo nášho Slnka. Teplé mini-Neptúny sa nepodobajú žiadnej planéte Slnečnej sústavy a poskytujú „chýbajúci článok“ medzi planétami typu Zem a Neptún.
Referencia: Astronomy & Astrophysics, 674, A44 (2023)