Výsledky

2023

Názov: Pôvod zhustenia hviezdneho vetra z červeného obra v oblasti obežnej dráhy v symbiotickej dvojhviezde EG Andromedae
Autori: Natalia Shagatova, Augustín Skopal, Emil Kundra, Richard Komžík, Sergey Shugarov, Theodor Pribulla, Viktoriia Krushevska
Obrázok s popisom: Pre viac informácií, kliknite prosím na obrázok
Náhľad
Popis: EG Andromedae patrí medzi pokojné symbiotické dvojhviezdy, v ktorých sa časť hmoty unikajúcej z červeného obra prostredníctvom hviezdneho vetra prenáša na jeho súputníka – bieleho trpaslíka. V minulosti sa nám dvomi nezávislými metódami podarilo zistiť, že vietor z obra nie je v jeho okolí rozložený rovnomerne, ale je zhustený v okolí roviny obežnej dráhy. Dôvod tejto asymetrie však nebol objasnený. Modelovaním rozšírených profilov absorpčných čiar atómov železa pre rôzne orbitálne fázy sme zistili možné príčiny usmernenia hviezdneho vetra smerom k obežnej dráhe. Určili sme rýchlosť rotácie červeného obra 11 km/s, čo je dostatočne vysoká hodnota na to, aby bol hviezdny vietor stlačený k rovine dráhy v dôsledku rotačného pohybu. Okrem toho sme v okolí červeného obra zistili najvyššie hustoty hviezdneho vetra v oblasti smerom k bielemu trpaslíku. To znamená, že hviezdny vietor je pravdepodobne zhustený smerom k rovine obežnej dráhy aj z dôvodu gravitačného pôsobenia bieleho trpaslíka. Náš výsledok nezávisle potvrdzuje zvýšený prenos hmoty hviezdnym vetrom na bieleho trpaslíka v symbiotických dvojhviezdach.
Referencia: Astronomy & Astrophysics, Volume 676, id.A98, 12 pp. (2023)