[astroCS] Re: polarni zare (fwd)

Jan Hollan jhollan at amper.ped.muni.cz
Sat Jan 22 00:54:08 UTC 2005

Tentokrát ta silná aurorální aktivita dále nemohutněla, nejvydatnější byla
právě od osmi do půl deváté. Pak občas byla celkem silná taky, ale v Brně
bylo téměř zataženo. Jen dírami v mracích bylo nad severní částí obzoru
občas možno zahlédnout kousky červeného nebe. Kdo zataženo neměl a díval
se, určitě se výrazné polární záře dočkal, i když zdaleka ne tak silné,
jako byla ta 20. listopadu 2003.

Při pohledu z naší hvězdárny se nad severem roztáhlo se až po jedenácté,
kdy se ještě objevilo pár zřetelných červených skvrn, mnohem slabších
než zvečera. To už jsem měl fotoaparát ,,s rybí předsádkou``, obrázky jsem
dal do adresáře
  http://amper.ped.muni.cz/light/aurora/2005-02-21/
 (zmenšené na polovic do adresáře half). Jsou zašuměné, lepší kvalitu
půjde získat po odečtení snímků pořízených se zakrytým objektivem, to
udělám snad v únoru.

Kde na obrázcích vlastně ta polární záře je, prozradí s jistotou jen
porovnání různých snímků: červené skvrny nízko nad severem (na
snímcích dole) jsou na nich na různých místech. Střed Brna je směrem na
jihojihovýchod, na snímcích vpravo nahoře.

Na internetu je spousta snímků z celé Evropy, nízko nad severem byla
patrná dokonce i z francouzské Riviéry nebo z Istrie. Z Dánska či Skotska
byla ovšem velkolepější.

jh