[astroCS] Jen par poznamek... a strucna odpoved

Miroslav Slechta slechta at pleione.asu.cas.cz
Fri Nov 22 21:07:00 UTC 2002

Dobry den vespolek.

Pote, co Vase diskuse nabrala ponekud dusnou atmosferu (ktera stridave
ridne a zase houstne), dovolim si zareagovat i ja, i kdyz na ty nejmene
podstatne zalezitosti - ty me totiz vadi zrovna tak moc, jako ty dulezite.
Neni dobre delat ze sebe neco, co nejsme.

Ja osobne se venuji spektroskopii a zpracovani dat (z ondrejovskeho
dvoumetroveho dalekohledu) a uprimne priznavam, ze o slunecni soustavu
se zase az tak moc nezajimam: jedine, co me na ni zajima je to, zdali
je stabilni ci nikoliv. Nastesti se zda, ze stabilni je a ja doufam,
ze ji to vydrzi i po cely zbytek meho zivota :-)

A ted k tem nepodstatnym vecem:
1) Davno jsou pryc doby, kdy jeden clovek mohl obsahnout vsechno lidske
vedeni, nebo alespone jeho podstatnou cast. Proto je nutno postupovat po
malych kruccich v ramci velmi specializovanych oboru - nejaka renesancni
vseobsahlost se uz nikdy nevrati. Velmi pochybuji, ze by bylo vubec v
principu mozne, aby kterykoliv clovek na svete mohl vymyslit teorii, ktera
by vysvetlila vznik slunecni soustavy. (zkuste si to jen predstavit: na
zacatku hydrodynamika velmi ridkych prostredi + vliv zareni + vliv
gravitace mnoha okolnich hvezd + slapove pusobeni, na konci problem
N-teles a mezi temi dvema protipoly plynuly prechod!) Jiste je mozne, aby
jednotlivec INSPIROVAL nebo PODNECOVAL nejakymi napady, ale zda se mi
nemozne, aby efektive RESIL.

2) Logika: Pan R. Vallo upozornuje, ze dulezite pro "zarazeni" nejake
osobnosti do dejin je dulezity vysledek, nikoliv formalni dosazene
vzdelani. S tim lze do znacne miry souhlasit, ale pan Vallo vzapeti popira
sam sebe:

> Bol snad Kopernik astronom?, Einstein fyzik?, Kristus knaz? Havel politik?

Probuh, vzdyt prece prave s ohledem na vysledek jejich prace ci pusobeni
lze odpovedet  A N O  -- snad jenom s mirnym upresnenim: Kristus byl spise
kazatel nez knez a za druhe: jaky je vysledek prace politika???

Predstavte si cloveka, ktery pise a publikuje vynikajici verse, ale zivi
se topenim pod kotlem: je to basnik nebo topic?

3) Historie: Prosim Vas, neberme na svou obhajobu historii, kdyz o ni
mnoho nevime! Einstein byl samozrejme fyzik (viz. Curysska Polytechnika i
jeho pusobeni ve Statech) a jako patentovy urednik se zivil jen kratce,
protoze se proste prave takove zamestnani nabizelo.

Kopernik: Mikulas Kopernik byl radu let clenem warmijske kapituly. Byl
to samozrejme astronom a matematik (Krakovska univerzita), pravnik a
lekar (studia v Padove, Bologni a Rime), ekonom a dokonce i vojevudce
(viz. obrana hradu Olsztyna proti Krizakum). Ale jste si skutecne
tak naprosto jisti, ze obdrzel knezske sveceni ?????

S peknym pozdravem M. Slechta