[astroCS] rekategorizacia Kozmosu

Rastislav Vallo vallo at nextra.sk
Thu Sep 5 18:14:46 UTC 2002

Vazeni priatelia, damy a pani,

v principe by som nemal reagovat na "Upozornenie - o orientacii Kozmosu"
od pana Lubosa Neslusana, pretoze forum ASTRO(cs) povazujem za tribunu na
vymenu vedeckych informacii. Ale aj vedecke informacie si vymienaju "len"
ludia - a niekedy je nutne pozriet "na vec zhora" - nad vec samotnu.
Prehlasujem, ze toto je moja jedina a posledna reakcia na "Upozornenie",
a nebudem viac reagovat, aj keby islo o moju cest. Forum ASTRO(cs) a jej
clenov si prilis vazim, aby som ich zatazoval spolocenskymi problemami.
Na stanovisko som sa vsak odhodlal preto, ze mienim hajit "dobru vec",
Kozmos, jeho redakcnu radu a rozhodnutie riaditela Astronomickeho ustavu.

- Neexistuje pokrok bez omylov. Pokrok je cesta hladania. -

V marci t.r. som publikoval na web-e genezis.host.sk svoju teoriu "Vznik
slnecnej sustavy 2002" (VSS). Skratenu verziu som sa pokusil publikovat
v casopise Kozmos. Mozno si spomeniete, ze som aj Vas vyzval jednym a
kratkym oznamom na reakciu. "Tu a teraz" nejde o to, "ci mam pravdu".
Teoriu som robil (studoval, prepisoval, doplnal) asi 20 rokov, a bol som
tvrdym kritikom sam sebe. Iste, mozem sa mylit - ale robotu som robil
poctivo a v dobrej viere aspon ako "alternativu sucasnej teorii".
"Tu a teraz" nejde o VSS - ona iba inicializovala trend Kozmosu.

Redakcna rada za vyrazneho prispenia dr. Rybanskeho zjavne upustila
(podla mna) od dogmatickeho memorovania pokrokov prichadzajucich
"spoza hranic" (nic proti nim) - a dala slovo aj domacej "avantgarde".
Aj v skolach sa upusta od "biflovania dat" a vyuka sa zacina
orientovat na tvorive myslenie. Ak raz maju byt Slovensko a Cechy
platnymi clenmi ludskej spolocnosti a tvorit (nevyuzivat len
"rozum inych") - musime aj my prispiet do "pokladnice pokroku".

(Viem ze...) Kozmos nemieni a nebude publikovat "UFO-clanky".
Ma predsa skusenu redakcnu radu a sefredaktora pana Eugena Gindla.
Medzi dvoma redakcnymi radami 26. jula a 3. septembra sa udialo vela.
Bolo napisanych okolo 12-15 stran textov, maily a data "rozzeravili"
linku Tatry-Bratislava a ja nemienim vsetko dokumentovat. Na okraj:
Pan dr. Jan Svoren (riaditel Astronomickeho ustavu) tiez spociatku
nedoporucil VSS publikovat - v ramci zauzivaneho "status quo" - ale
aj tak (korektne voci VSS), poziadal pana Neslusana o kritiku-vyjadrenie.
Po asi 5-6 stranovej kritike a po mojej obhajobe (a dalsej kritike a
dalsej obhajobe), ktore dostali vsetci zucastneni bolo radou i panom
riaditelom rozhodnute: PUBLIKOVAT. Aj "velky" Einstein povedal:
"mylil som sa" (ked zamontoval konstantu do rovnic) - a ak zmenil
nazor na publikovanie aj riaditel Astronomickeho ustavu, svedci to
o jeho velkosti, nadhlade, "progresivnom mysleni", a snahe podporit
tvorive myslenie ludi "v tychto koncinach". Samozrejme, podmienkou
je poctivo urobena doveryhodna "robota".

Potom, ak 12 clenna rozsirena redakcna rada s renomovanymi odbornikmi,
po mnozstve pripomienok, sa predsa rozhodla "dat zelenu" publikovaniu,
znamena to ze "vec" zvazili (a obhajobu po kritike akceptovali).
Z mojho pohladu musim vdacit (ale Vy tak isto - trend plati vseobecne)
najma dr. Milanovi Rybanskemu - sefovi redakcnej rady za jeho nadhlad,
podporu dobrej veci (tu myslim toho trendu), a aj risk - ze dal pred
atronomickou rodinou svoje meno a "hlavu na klat" - v mene pokroku.

Vazeni priatelia astronomie, priatelia pokroku,
nemusime byt smutni, za "miernu" (?) zmenu trendu Kozmosu.
Kozmos a Astronomicky ustav Vas nepriamo vyzyvaju: tvorte! Nebojime
sa publikovat aj odvazne, revolucne myslienky. Urobte POCTIVU PRACU,
a my sme ochotni riskovat svoje meno v zaujme pokroku! Nadherne!
Klobuk dolu!

Rastislav Vallo

PS - Na odborne pripomienky odpoviem standardne v ramci fora ASTRO-CS.