[astroCS] VSS-pripomienky RE:rekategorizacia Kozmosu

Rastislav Vallo vallo at nextra.sk
Thu Sep 5 18:14:37 UTC 2002

Odpoved na pripomienky k teorii "Vznik slnecnej sustavy 2002"

Internet:  genezis.host.sk

> Oponent pan Neslusan
+ Obhajoba - Vallo
------------------------

1/ > (Neslusan) ...autor zamieta (samozrejme) uznavanu teoriu, ako aj teorie s problematikou suvisiace (vznik sustavy
Zem-Mesiac) a navrhuje radikalne novy scenar...

+ (Vallo) Kritika nie je "z mojho pera". Su to vsetko zname argumenty (ktore musite poznat), citaty, pripadne ich volna
interpretacia. Uz "historicke" argumenty: problem hybnosti, Fesenkove elektromagneticke sily, Alfvenov hetegonicky
proces ... a mnozstvo inych tvrdych pripomienok k sucasnej-akrecnej teorii najdete v:
a/ Rise hvezd, roc. 57 (1976), c.7-8, str. 43-45, 121-131, od Mladena Hegedusica - jeden jeho citat str.44: "Kdyz clovek
procita ruzne uvahy o vyvoji slunecni soustavy, zacina mit dojem, ze je zcela nemozne, aby takova soustava vubec
vznikla, a kdybychom v ni nezili, nasel by padne argumenty proti moznosti vzniku planetarnich soustav vubec.

b/ Vanysek "Zaklady astronomie a astrofyziky" - citat (je aj na www stranke VSS - preklad):  "Vznik slnecnej sustavy  je
nesporne jednou z najvyznamnejsich otazok kozmologie - zial, doteraz neuspokojivo vyriesenych." A dalej str. 524 (hore)-
"Vlastni proces vzniku planet (jakoz i vyznam Titius-Bopdeovy rady) neni uspokojive objasnen".

c/ Bezmocny citat Camerona je z minuleho roku - je v texte VSS - sucasne je z Kozmosu.

d/ Internet je "zavaleny" verziami vzniku sustavy a ziaden jasny scenar zakladnej Kant-Laplaceovej teorie po doplneniach
nebol prijaty ako konecny - linky su na internetovej stranke VSS - www.genezis.host.sk)
"Sucasnu-akrecnu" teoriu nekritizujen (len) ja! Viete velmi dobre, ze nevieme "ani ako vznikla Zem a Mesiac" (... pisem
p. Neslusanovi).

V skorsej kritike bola aj poznamka:
>(Ne): ..."Vznik Zeme a Mesiaca". Vedecka argumentacia je tu nahradena basnickymi pojmami, co vyznieva ako snaha
zosmiesnit vedecky styl ... "

+ (Ide o poeticky nazyvane hypotezy, Mesiac bol: brat-sestra, manzel, dieta Zeme) - Moja odpoved znela (kopia):
Preco by som mal zosmiesnovat?
Citujem - Rise hvezd, roc. 57 (1976), c.7, strana 4/ odsek 3 - Mladen Hegedusic: K puvodu planetarniho systemu:
"Domnenka o Mesici-sestre Zeme vychazi ze soucasne akrece.../ ...ze Mesic je "zenou" Zeme, tj. ze se vytvoril jinde a
posleze byl zachycen... atd."
To iste pouziva Grygar, Krivsky, Vanysek, a mnohi ini. Citate Einsteina? - tam sa to hmyri poetickymi prirovnaniami - a
ci snad "cierna diera" je vedecky nazov?
Existuje aj hypoteza (Cameron) "Mesiac dieta" po jeho vytrhnuti impaktom zo Zeme.
Nic som nezosmiesmiesnoval - to su standardne nazvy hypotez, ktorym znalci v ich terminologii  bez komentara rozumeju.
Vas "argument" odkryva neznalost problematiky slnecnej sustavy.

2/ > Podla autora zarodkom Slnka maju byt akesi telesa z tmavej hmoty nazyvane "MACHO", ktore sa povodne nachadzaju v
galaktickom halo.

+ Preco "akesi..MACHO". MACHO je standardny nazov - MAssive Compact Halo Objects (Hmotné, kompaktné objekty v halo).
Citujem:
a/- Galaxia obsahuje asi 6% tmavej, "skrytej", nesvietiacej hmoty až 20-25% hmoty z tmavého halo tvoria objekty MACHO.
(A. Burrows, J. Liebert, J. Bahcall - "Pozorovanie mikrošošoviek cez HST" - Kozmos, 5/1998).
b/ - Pôvod vzniku MACHO musíme hľadať v supernovách - ale kandidáti na pomenovanie "skrytá hmota" sú aj: čierna diera,
neutrónová hviezda, biely trpaslík, hnedý trpaslík, planéta typu Jupiter, planéta typu Zem, veľký a malý asteroid.
("Tmavá strana Galaxie" - Kozmos 1997/6, spracoval Milan Rybansky).

3/ > ...nabalovanie hmoty a brzdenie je sice mozne, ale - podla hrubych odhadov
- len u telies velkosti meteoroidov do velkosti radovo milimetrov,...
+ Nie. Vid citat 2/b/

4/ > "Dalsie brzdenie a spiralovanie do stredu SG sa pochopitelne uz do scenara nehodi, takze ho autor jednoducho
nepredpoklada..."
+ Vyslovena nepravda - odchytavam jednu vetu z verzie na publikovanie, ktoru ste musel citat: "Vznikol planetárny
systém, ale jeho telesá naďalej klesali vo svojich dráhach. Nastala éra bombardovania všetkých telies pozostatkami po
trhaní." V texte je siroky popis.

5/ > O podrobnostiach destrukcie telesa s hmotnostou niekolkonasobne prevysujucou hmotnost Jupitera samozrejme tiez nie
je ani zmienka.
+ Vyslovena nepravda - tiez len jedna veta: "Dominantný vplyv na utvorenie dráh planét ako dnes pozorujeme mala rotácia
Proto-Planéty." ...ale v texte su o probleme 3 odstavce a na www-stranke minimalne strana + vzorce + rychlosti + obrazy.

6/ > ...dal som si tu namahu urobit par odhadov (p. Neslusan - pozn. RV). Da sa ukazat, ze napriklad pre znizenie
rychlosti PP v SG o 1/10, ak by k brzdeniu doslo vo vzdialenosti 5000 AU...
+ Odhady su podlozene vzorcami zo vzajomnej korespondencie, kde som uznal tvorivy pristup p. Neslusana, ked zacina
vzorcom, podla ktoreho by teleso zachytilo len tu hmotu do ktorej narazi. Tvorba vzorcov konci rovnicou:
> (Ne): (Delta m) aproximativne= pi*R_c^2*ro_G*v*(Delta t)....(3)

+ Va ... na ktoru som odpisal: chapem - ale vsimnite si ze prirastok hmoty aj podla Vas (Delta m) je priamo umerny
prirastku casu (Delta t) !
V originalnom texte pisem "ze kym sa stala PP, urobila asi 1-3 obehy Galaxie - inde pisem,
ze sa nabalovala 200-400 mil rokov! Potom delta-m bude "silne kafe" ak CAS delta-t je
taka robustna velicina! Zvazte prosim princip.

7/ > ...najexaktnejsi bol argument "robi to [predsa] program". Co je v nom naprogramovane som sa nedozvedel.
+ Uz predtym som odpisal: Je to klasicka iteracna metoda "problem n-telies" - su take aj na internete - mozem Vam jeden
oficialny poslat. V prikladoch (datach) na overenie je aj test Zeme a Jupitera. Nemam problem poslat aj zdrojak v
BASIC-u a mozete ho aj v Q-BASIC-u spustit, otestovat s Vasimi datami! Preto vzdy som tvrdil, ze program ukazuje
zachytenie, priblizovanie a drahy po roztrhani
"podla zakonov". A z tohoto nemienim spustit, pretoze moj model je skutocne podla
"pohybovych zakonov nebeskej mechaniky" s brzdiacim koeficientom podla Andrleho.

Pozn. - program sa da z www stiahnut.

-------------------

Vazeni kolegovia,

Pokial mate zaujem, mozem Vam poslat povodnu verziu clanku (ktoru dostali pani: Neslusan, Svoren, Rybansky a dalsi) na
pripomienkovanie a pripraveneho na publikovanie (7 stran teoria + 1 strana o "sucasnom stave" + 3 strany "dosledky,
porovnania", spolu 11 stran,  format RTF, 140 kB). Je to asi 5x redukovana internetova verzia (z 50 stran s obrazmi 1.4
MB).

V sucasnosti budem musiet aj "okresanu" verziu znova "okresat" na torzo 3-4 stran + 1-2 obrazky a tato verzia bude
publikovana. Som len "chybujuci clovek" a mozno sa mi nepodari spravne vystihnut, formulovat text. "Meteorari" budu
vyzadovat viac o trhani, pani od "medziplanetarnej hmoty" viac o nabalovani Protoslnka a Protoplanety, "mechanici" o
pohybe, "fyzici" o hmote-latke atakdalej, atakdalej...
Preto budem velmi rad, ak mi poslete tvrdu kritiku i dobre rady. Dopredu za ne dakujem.

Rastislav Vallo