[astroCS] rekategorizacia Kozmosu

Lubos Neslusan ne at ta3.sk
Wed Sep 4 10:08:25 UTC 2002

   UPOZORNENIE
   ===========

   V poslednych dnoch som prezil nemilu skusenost, s ktorou sa musim
podelit so vsetkymi serioznymi zaujemcami o astronomiu. Dosledok tejto
skusenosti je, ze nam vsetkym dobre znamy casopis KOZMOS zrejme
prestava byt popularne-vedeckym casopisom a preraduje sa do kategorie
UFO-magazinov.

   Uz pred istym casom sa v tomto casopise zacali objavovat clanky
opisujuce hypotezy toho typu, ktore by sa snad mohli ukazat ako pravdive,
ak by sme raz boli schopni zmerat nemeratelnu velicinu, alebo typu,
ked sa neurcitost urcenia vstupnych velicin vyuzije na vyber takej
kombinacie (ktora je obycajne dost nepravdepodobna, ale este sa neda
zjavne vyvratit), ze to "vyjde". Pripadne hypotezy typu, kde autorom
sem tam uniknu nejake tie pozorovane skutocnosti. Taketo hypotezy su
niekde na hranici vedy a snad clanky, ktore o nich pojednavaju, by
sa este vo vedecko-popularnom casopise, ktory je pod silnym komerc-
nym tlakom, ako-tak dali akceptovat. Najnovsie sa ale redakcna rada
rozhodla dat zelenu aj celkom inemu druhu prispevkov. Posudte akym.

O NOVOM DRUHU CLANKOV

   Pan Rastislav Vallo sa rozhodol publikovat novu "teoriu" vzniku
Slnka a Slnecnej sustavy v Kozmose. Mal som sa k clanku vyjadrit.
V obdrzanej verzii som sa dozvedel, ze autor zamieta (samozrejme)
uznavanu teoriu, ako aj teorie s problematikou suvisiace (vznik
sustavy Zem-Mesiac) a navrhuje radikalne novy scenar. Autorovi clanku
sa ospravedlnujem za "terminove nepresnosti" (aj pouzity slovnik je
totiz novy) v dalsom texte, ale nemam ani najmensiu chut sa nim znova
"prehryzat". Podla autora zarodkom Slnka maju byt akesi telesa z
tmavej hmoty nazyvane "MACHO", ktore sa povodne nachadzaju v galaktickom
halo. Ked krizuju rovinu Galaxie, nabaluju hmotu a su zaroven aj
brzdene, takze sa nakoniec ocitnu viac menej v rovine Galaxie. Taketo
nabalovanie hmoty a brzdenie je sice mozne, ale - podla hrubych odhadov
- len u telies velkosti meteoroidov do velkosti radovo milimetrov,
maximalne (snad) centimetrov. Rozhodne nie velkosti planet, ci dokonca
hviezd (nad tym, ze hviezdy z galaktickeho halo nie su pritom brzdene,
sa autor nepozastavuje).
   K vzniku planetarneho systemu ma potom dojst, ked "slnecna globula"
(SG) zachyti ine teleso "MACHO", ktore je na skorsej etape vyvoja
protohviezdy a teda jeho hmotnost je nizsia, radovo niekolko hmotnosti
Jupitera. Teleso (Proto-Planeta - PP) je materialom SG pribrzdene
pri prelete vo vzdialenosti okolo 100 tisic AU, odtial zospiraluje
do 10 az 15 AU, kde pri styku s hustou atmosferou SG dojde k rozpadu
(!) PP na pozorovany pocet planet. Dalsie brzdenie a spiralovanie do
stredu SG sa pochopitelne uz do scenara nehodi, takze ho autor jedno-
ducho nepredpoklada (a teda ani nevysvetluje, preco sa zrazu stratilo).
O podrobnostiach destrukcie telesa s hmotnostou niekolkonasobne prevy-
sujucou hmotnost Jupitera samozrejme tiez nie je ani zmienka.
   Kedze som bol v suvislosti s umyslom autora publikovat clanok v
Kozmose poziadany o vyjadrenie, dal som si tu namahu urobit par
odhadov. Da sa ukazat, ze napriklad pre znizenie rychlosti PP v SG
o 1/10, ak by k brzdeniu doslo vo vzdialenosti 5000 AU (teda este
daleko blizsie, nez predpoklada sam autor; pre ucely oponentury je
kratsia vzdialenost nepriaznivejsia), musela by hustota materialu v
tejto vzdialenosti byt radovo 10^{-6} kg/m^3. To imlikuje dolnu hranicu
hmotnosti SG okolo miliardy hmotnosti Slnk. Podobne je to aj s nabalo-
vanim hmoty. Takychto absurdnosti je v clanku viac, bolo by zdlhave a
teda nudne opisovat vsetky zavazne nedostatky.
   Autora som na viacere (nedalo sa vsetky) nedostatky pochopitelne
upozornil. V diskusii s nim sa mi vsak nepodarilo dosiahnut, aby pouzil
pri agrumentacii jediny vzorec alebo rovnicu. Okrem roznych diploma-
tickych argumentov, najexaktnejsi bol argument "robi to [predsa]
program". Co je v nom naprogramovane som sa nedozvedel.
   Vysledky celych generacii fundovanych vyskumnikov su teda zavrhnute,
a nova "teoria" je dokazana bez uvedenia jedinej rovnice, ci vzorca...

POSTOJ REDAKCNEJ RADY

   Skutocnost, ze niekto chce publikovat svoju "pet theory", nie je
ojedinela a teda ani prekvapujuca. Rozhodne by som Vas tymto, mozno
povedat az banalnym pripadom nezatazoval, ak by to cele skoncilo tak,
ako to skoncit malo. Dych vyrazajuce je vsak to, ze predseda redakcnej
rady, dr. Rybansky bol (mojim e-mailom) o charaktere clanku informovany,
vedel o nom minimalne este aj kolega, dr. Svoren, a napriek tomu bol
clanok pre publikovanie v Kozmose prijaty! Vraj taketo clanky tam budu
vychadzat na stranach oznacenych "redakcia nezodpoveda za obsah clanku"
(alebo nieco podobne, presne znenie nepoznam). (Takato vystraha sa inac
uz davno mala objavit pri clankoch z kategorie opisu neoveritelnych
hypotez, ake som spominal v uvode.) Je toto ale naozaj pre citatela
upozornenim na zjavne fantasticke vymysly? Najma v pripade zacinajucich
astronomov? Ale, kedze v popularnych clankoch sa neuvadzaju vypocty,
som presvedceny, ze ani pokrocilejsi nebudu casto schopni odlisit
zjavne nezmysly od veci a javov sice nepravdepodobnych, ale predsa
len moznych.
   Navyse, mame popularno-vedeckych casopisov naozaj az tak vela, ze
mozno pokojne prepustat volne stranky inemu zanru? A naozaj su seriozni
zaujemcovia o vedu (skutocnu vedu) ochotni platit aj stranky s niecim
inym? Alebo, ak sa bude chciet clovek o vedeckom badani nieco dozvediet,
bude postupne musiet s patricnymi informaciami kupovat aj mnozstvo
balastu? O dezorientacii co je co ani nehovoriac.

ZAVER

   Je smutne, ze astronomicka veda straca a, zda sa, strati take forum,
akym bol Kozmos. Da sa ocakavat, ze aj seriozni autori sa budu (a pravom)
obavat straty kreditu a prestanu v tomto casopise publikovat. Iste tiez
nebudu chciet svojou pritomnostou poskytovat tym "druhym" clankom punc
vedeckosti.
   Ti z nas, ktori si toto vsetko uvedomuju, nemozu s tym zial nic
robit. Za nich Vas mozem len vyzvat, aby ste clanky v Kozmose, v rubrike
"redakcia nezodpoveda za obsah" (a radsej aj ostatne) brali s velkou
rezervou. A aby ste na mozny pochybny obsah upozornili aj svojich
znamych.

Lubos Neslusan