[astroCS] sklonovane planet

Peter Begeni PBegeni at usske.sk
Wed Dec 5 10:01:50 UTC 2001

Chcel by som sa spytat hlavne slovenskych astronomov, ktori sa vyznaju aj v slovenskej gramatike.
Neviem, ako sa pise genitiv jednotneho cisla planet muzskeho rodu.
Pr.: atmosfera Merkura/Merkuru, Marsa/Marsu, Jupitera/Jupiteru, Saturna/Saturnu, Urana/Uranu, Neptuna/Neptunu

V Encykloperdii astronomie su napisane vsetky uvedene planety s koncovkou -a:
povrch Merkura, mesiace Marsa, atmosfera Jupitera, prstence Saturna, mesiac Urana, mesiac Neptuna.

Naopak, ked som pozeral do cas. Kozmos, tak tam je pisane pri dvoch planetach -u (atmosfera Marsu, pozorovanie Uranu),
a pri ostatnych planetch je -a.

Tak ako to je? A podla coho sa to sklonuje?