Aký bude piatok trinásteho apríla roku 2029?

Piatok trinásteho – deň zlých správ. Deň, keď sa smola lepí na päty a čierne mačky krížia cesty.

Takto mnohí vidia dátum, ktorému sa pripisuje titul nešťastných situácií, ba priam tragédií. Ale v apríli roku 2029 bude určite tým výnimočným dňom, ktorý zanechá v ľuďoch zážitok, aký sa len málokedy vyskytne. Čo bude príčinou? Iba jeden malý objekt, planétka (asteroid) s označením 2004 MN4.

Planétku 2004 MN4 objavili v júni 2004. Ale takmer ihneď po objave sa astronómom stratila až na šesť mesiacov. Podarilo sa však nájsť skoršie snímky tohto objektu z marca 2004, spresniť tým jeho dráhu a tak vylúčiť veľmi pravdepodobnú zrážku so Zemou v roku 2029.

Na Vianoce roku 2004 Paul Chodas, Steve Chesley a Don Yeomans z Near Earth Object Program (NASA) vypočítali, že ku kolízii so Zemou dôjde s pravdepodobnosťou 1:60 práve v piatok 13. apríla 2029. „Planétka má priemer asi 320 metrov. Je dosť veľká na to, aby preletela atmosférou Zeme a zdevastovala územie veľké ako Texas, alebo spôsobila rozsiahle tsunami,“ povedal Chodas.

V piatok 13. apríla 2029 večer však budeme môcť zažiť nevšedné divadlo – vidieť ju na vlastné oči. Krátko pred 20:00 LSEČ planétka vyjde na východnom obzore v nevýraznom súhvezdí Havran. Už v tomto čase bude na hranici viditeľnosti voľným okom (4 magnitúdy). Na prvý pohľad jej rýchlosť bude nevýrazná, ale svedomitejším pozorovateľom jej pohyb určite neujde. Sekundovať jej na ceste oblohou bude na začiatku Mars, ktorý bude o niečo jasnejší ako planétka (-1 magnitúda) a bude sa nachádzať vľavo od nej. Okolo 22:30 LSEČ dosiahne planétka svoju maximálnu jasnosť 3 magnitúdy. Vtedy bude 40 stupňov nad obzorom v súhvezdí Sextant. Už výraznejším pohybom preletí okolo Regula v súhvezdí Leva do súhvezdia Raka, kde nakrátko – od 23:15 LSEČ – pobudne v prítomnosti otvorenej hviezdokopy Jasličky (Messier 44). Od tohto momentu by každý mal zaostriť teleobjektívy fotoaparátov a kamier, pretože o 23:37 LSEČ dosiahne planétka svoju minimálnu vzdialenosť od Zeme. Od povrchu našej planéty ju bude deliť len 30 000 kilometrov! Mimochodom, geostacionárne družice „visia“ vo výške 36 000 kilometrov. Od tohoto okamihu sa bude planétka už len vzďaľovať a jej jasnosť klesať, keď bude z dohľadu pomaličky miznúť medzi hviezdami Blížencov, Povozníka, Perzea, Barana…

Neoplatí sa teda zmeniť názor na Piatok Trinásteho?

Mgr. Marek Husárik