PROJEKT 'VENUS TRANSIT 2004'

Prechod Venuše cez slnečný disk - 8. jún 2004

V utorok 8. júna 2004 bolo možné z celého územia Slovenka a Európy, Ázie a Afriky pozorovať prechod planéty Venuša cez disk Slnka. Tento vzácny úkaz patrí medzi hlavné astronomické udalosti roka, pretože nikto zo súčasných obyvateľov Zeme nemal ešte možnosť pozorovať prechod Venuše, ktorý posledne nastal 6. decembra 1882.

Astronomický ústav (AsÚ) Slovenskej akadémie vied SAV v Tatranskej Lomnici bol poverený Európskym južným observatóriom (ESO), aby sa stal oficiálnym národným koordinačným centrom projektu 'The Venus Transit 2004' pre Slovensko. V spolupráci s celoeurópskym organizačným výborom projektu zabezpečili organizáciu a priebeh projektu v rámci Slovenska :

• hlavný koordinátor: Július Koza
  • koordinátor pre školy: Svetozár Štefeček
  • koordinátor pre astronomické zariadenia: Jaroslav Gerboš
  • Hlavným cieľom projektu 'Venus Transit 2004' je spoločné koordinované pozorovanie prechodu Venuše cez slnečný disk. Projekt je určený pre školy, astronomické zariadenia hvezdárne, planetária, astronomické kabinety a kluby ako aj pre individuálnych astronómov-amatérov.

Počasie pozorovaniu na Slovensku prialo !
    Prvé správy o priebehu pozorovani najdete v pozorovateľskom fóre projektu Venus Transit 2004.

Spoluorganizátori európskeho projektu "The Venus Transit" financovaného EÚ sú :

European Science Week Visit the websites of the VT-2004 organisers
    Astronomický ústav SAV Tatranská Lomnica