Návrh nových zadaní tém doktorandského štúdia na Astronomickom ústave SAV súvisiacich a projektom APVV-0066-06 „Ohrev slnečnej koróny: observačná verifikácia fyzikálnych mechanizmov“

Ján Rybák, 20/2/2009

Názov: Dynamika a oscilácie plazmy v aktívnych oblastí v slnečnej koróne

Pracovisko: Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica

Sylabus: Zameranie práce: vypracovanie výpočtových programov založených na vlnkovej transformácii v prostredí SSW/IDL pre priestorovú analýzu dynamiky a oscilácií v aktívnych oblastiach slnečnej atmosféry a ich použitie pre analýzu pozorovaní slnečnej koróny v aktívnych oblastiach, získaných prístrojom XRT na družici Hinode a družicou TRACE v rámci koordinovanej pozorovacej kampane JOP189/HOP088 v roku 2008 (http://www.astro.sk/~choc/open/ 08_dot/08_dot.html) a ďalších kampaní. Cieľ práce: zistenie dynamiky a fyzikálnych vlastností plazmy v slučkách magnetického poľa v slnečnej koróne v aktívnych oblastiach pre observačnú verifikáciu navrhovaných mechanizmov ohrevu slnečnej koróny.

Požiadavky: znalosť angličtiny - znalosť základov programovania - dobrý fyzikálny základ - schopnosť samostatného štúdia literatúry.

Názov výskumného smeru: výskum slnečnej koróny a výskum Slnka pozorovaním slnečných zatmení

Názov: Ohrev plazmy v slučkách magnetického poľa v slnečnej koróne mimo aktívnych oblastí

Pracovisko: Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica

Sylabus:Zameranie práce: spracovanie a analýza pozorovaní slnečnej fotosféry, chromosféry a koróny, získaných prístrojmi SOT a XRT na družici Hinode v rámci koordinovanej pozorovacej kampane JOP189/HOP088 v roku 2008 (http://www.astro.sk/~choc/open/08_dot/08_dot.html) pre výskum ohrevu slnečnej koróny v pokojnej atmosfére Slnka - mimo aktívnych oblastí. Cieľ práce: nájdenie súvisu dynamiky koncentrácií magnetického toku vo fotosfére a chromosfére s ohrevom plazmy v súvisiacich slučkách magnetického poľa v slnečnej koróne pre observačnú

verifikáciu navrhovaných mechanizmov ohrevu slnečnej koróny.

Názov: Fyzikálne podmienky v plazme koronálnych slučiek v atmosfére Slnka

Pracovisko: Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica

Sylabus: Zameranie práce: štúdium fyzikálnych vlastností plazmy v slučkách magnetického poľa v slnečnej koróne analýzou spektroskopických pozorovaní spektrálnych čiarach v UV oblasti spektra s vysokým priestorovým a spektrálnym rozlíšením, získaných spektrometrom EIS na družici Hinode (JAXA/NASA/ESA) 22/8/2007 počas destabilizácie systému koronálnych slučiek s výraznými morfologickými zmenami a prudkým erupčným vývojom, zamerané na analýzu faktu, že miesta s maximálnou intenzitou čiar nie sú totožné s miestami s maximálnou šírkou čiar. Cieľ práce: zistenie fyikálnych vlastností plazmy v slučkách magnetického poľa v slnečnej koróne pre observačnú verifikáciu navrhovaných mechanizmov ohrevu slnečnej koróny ktoré by tieto vlastnosti mohli spôsobovať.

Názov: Súvis variability magnetického poľa Slnka a kozmického žiarenia

Školiteľ: RNDr. Ján Rybák, CSc.

Pracovisko: Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica

Sylabus: Analýza dlhodobých radov meraní toku kozmického žiarenia a nepriamych indikátorov rozloženia magnetického toku (intenzita zelenej koróny, intenzita spektrálnej čiary He 1083nm) ako i priamych meraní rozloženia magnetického toku na povrchu Slnka (mapy vertikálnej zložky intenzity magnetického poľa vo fotosfére) s cieľom zistiť vzájomnú súvislosť toku kozmického žiarenia a konfigurácie a intenzity magnetických polí v slnečnej koróne v priebehu posledných slnečných cyklov aktivity. Analýza stavu heliosféry na základe odvodených zistení s implikáciami pre predpovedanie vesmírneho počasia.

Názov: Súvis generovania 5-minútových oscilácií a granulácie v slnečnej fotosfére

Pracovisko: Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica

Sylabus: Zameranie práce: analýza spektroskopických pozorovaní slnečnej fotosféry s vysokým priestorovým rozlíšením pre ozrejmenie súvisu vzniku 5-minútových oscilácií, ktoré môžeme pozorovať na slnečnom povrchu, a konvekcie plazmy v blízkosti slnečného povrchu, ktorej časť pozorujeme ako granuláciu v slnečnej fotosfére. Pozorovací materiál, ktorý je po základnej redukcii

k dispozícií pre priamu analýzu (časové rady dvojrozmerných máp spektrálnych charakteristík spektrálnych čiar) bol získaný spektrometrom TESOS na ďalekohľade Vacuum Tower Telescope (Observatorio del Teide, Tenerife, Španielsko). Analýza bude zameraná na zistenie súvisu dopplerovského posunu centra čiary a bisektora čiary (vertikálne pohyby plazmy) s šírkou spektrálnej čiary (nárastom turbulencie plazmy). Cieľ práce: Predpokladaným výsledkom práce je nájdenie časovej a priestorovej súvislosti priebehu granulácie a miest s generovaním akustického toku 5-minútových oscilácií.

Názov výskumného smeru: Dynamika slnečnej fotosféry a chromosféry